Porady logopedek naszego przedszkola.

Drodzy Rodzice

Zostańcie w domu. Zadbajcie w ten sposób nie tylko o siebie i swoich najbliższych,

ale także o całą naszą wspólnotę. Zadbajcie jednak nie tylko o zdrowie w jego najbardziej elementarnym, fizycznym wymiarze, ale także o kondycję psychiczną i logopedyczną J

W trosce o te ostatnie przygotowałyśmy  dla Was zestawy ćwiczeń logopedycznych, domowych ćwiczeń z integracji sensorycznej, listy ciekawych lektur, linki do ciekawych stron edukacyjnych .

Jeśli macie indywidualne pytania kontaktujcie się z nami mailowo:

Agnieszka Michalik:   agniesiamichalik@wp.pl

Ewa Zalewska :    zalewska.ewa@gmail.com

 

1 Ćwiczenia oddechowe

 

https://www.youtube.com/watch?v=uiHMu3EzXnI

https://www.youtube.com/watch?v=0jaOaNWJ5LE

https://www.youtube.com/watch?v=e6vFDAT41pM

https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0

https://www.youtube.com/watch?v=nVXhlyj0Jro

https://sofizjo.pl/?utm_source=sofizjo.pl&utm_campaign=89b927042d-AUTOMATION__1&utm_medium=email&utm_term=0_14e2dfcb20-89b927042d-158223493

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 

  1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

Ćwiczenia usprawniające język ( wykonujemy przy otwartych ustach)

  • Unoszenie języka do wałka dziąsłowego (za górne zęby);
  • Przesuwanie języka na boki po wałku dziąsłowym;
  • Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu;
  • Przesuwanie języka po krawędzi górnych zębów;
  • Kierowanie języka do ostatnich zębów górnych;
  • Kierowanie czubka języka naprzemiennie za górne i dolne zęby;
  • Wypychanie policzków językiem;
  • Dotykanie kolejno każdego górnego zęba językiem;
  • Kierowanie języka ku górze/do nosa;
  • Wyciąganie języka na brodę;
  • Oblizywanie się dookoła ust;
  • Wklejanie języka w podniebienie,
  • Kląskanie

 

Ćwiczenia usprawniające wargi

  • Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
  • Unoszenie złączonych warg do nosa
  • Parskanie
  • Naprzemienne unoszenie prawego i lewego kącika ust
  • Zaciskanie warg
  • Robienie smutnej i wesołej miny
  • Łączenie górnej wargi z dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi z górnymi zębami
  • Zasysanie i wysuwanie złączonych warg
  • Zaokrąglanie warg
  • Naprzemienne rozciąganie warg jak do uśmiechu i ściąganie ich do środka
  • Naprzemienne uchylanie warg po prawej i po lewej stronie
  • Przesuwanie złączonych warg na boki

 

 

3 Zabawy wspomagające integrację sensoryczną dziecka
– wspólne zabawy rodzica z dzieckiem

  • Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.
  • Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami,kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.
  • Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.
  • Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.
  • Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
  • Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.
  • Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.
  • Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.
  • Zabawa  „Kto silniejszy”. Przeciąganie liny lub skakanki.
  • Zabawa „Tor przeszkód”. Wykorzystujemy domowe przedmioty, ustawiamy je tak aby tworzyły tor.
  • Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.
  • Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru
    i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru.
  • Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.
  • Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.
  • Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.
  • „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
  • Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.
  • Literatura dotycząca SI: https://pstis.pl/pl/html/?str=p_polecane-ksiazki
  • https://integracjasensoryczna.info/art/11774/zabawy-z-gazetami
  • https://autyzmwszkole.com/2020/03/21/ulubione-zapachy-zabawy-sensoryczne/
  • https://okiemlogopedy.wordpress.com/2017/02/05/7-sposobow-na-wykorzystanie-pilek-sensorycznych-w-terapii/
  • http://acentrumszkolenia.pl/terapia_reki/
  • https://earlystage.pl/blog/2020/03/13/zabawy-sensoryczne-nauka-angielskiego-moze-byc-plastyczna-frajda/
  • https://cloud2a.edupage.org/cloud/Integracja_sensoryczna.pdf?z%3A3SMhGvYDavT4SP8j14OUNYi%2BnvEjUjh5C9kg89I9OFteR4%2BsTAjynrNhSxEVEU9s
  • https://eterapie.pl/

 

  1. Ciekawe książki i płyty cd

https://calapolskaczytadzieciom.pl/co-czytac/

https://dziecisawazne.pl/dlaczego-warto-by-dzieci-czytaly-komiksy/

https://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,1165319c.html

https://www.youtube.com/channel/UC7QXmpkGHKKSNx4RPKxF6Iw

https://www.kideko.pl/melorymki-czyli-muzyczne-rymowanki-cd-ksiazeczka-kidimax-p-83.html

https://egodziecka.pl/czytelnia/ekspresja-i-tworczosc/akordplay-czyli-dobra-muzyka-dla-dzieci/

http://sklep.klanza.org.pl/pl/p/ZIELONE-OKULARY-CD/22477297

http://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/ksiazki-i-publikacje/

https://egmont.pl/Moje-emocje.-Akceptuje-co-czuje,16334874,p.html

https://polskiautyzm.pl/1001-porad-dla-rodzicow-terapeutow-dzieci-autyzmem/

http://bajka.blog/jezyk-rozwoj-stymulacja-dwujezycznosc/gdy-sie-czyta-opowiesci/

 

  1. Portale logopedyczne i edukacyjne

https://www.mimowa.pl/

https://www.logopestka.pl/

https://www.brzeczychrzaszcz.pl/

https://domekterapeutyczny.wordpress.com/

http://ulogopedy.pl/poradniki/

http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html

https://www.logopediapraktyczna.pl/jak-mowic-do-dziehttps://www.papuga.com.pl/jak-cwiczyc-pamiec-dziecka/#more-1792cka-zeby-chcialo-mowic/

http://rodziceidzieci.com/blog/jak-zyskac-szacunek-w-oczach-dziecka-i-sprawic-by-bylo-posluszne/

https://www.superkid.pl/dla-najmlodszych

https://fdds.pl/oferta/domowe-zasady-ekranowe/

https://lovi.pl/porady/rodzice/wspolne-posilki-czyli-dlaczego-warto-jesc-razem-z-dziecmi-przy-stole

http://www.stopociech.pl/s/index.php/dla-rodzin/dzielimy-sie-wiedza

https://edunews.pl/edukacja-i-rodzice/edukacja-wczesnoszkolna/4761-cwicz-zmiekczenia-w-pszczolce-aplikacji-do-nauki-czytania

https://mojebambino.pl/blog/index.php/2020/03/16/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-koronawirusie/

https://news.empik.com/89232-empik-premium-na-60-dni-za-darmo-dla-wszystkich

 

 

  1. Różne gry(karciane, planszowe, online, generatory, kodowanie również dla starszych)

https://natuli.pl/pl/n/Najlepsze-gry-dla-calej-rodziny/185

https://www.logopediapraktyczna.pl/gry-ktore-warto-zabrac-na-wakacje-dobra-zabawa-i-cwiczenia-jezykowe/

https://www.jaskoweklimaty.pl/karty-grabowskiego-gry-logiczne-planszowe-zadania-i-lamiglowki-dla-dzieci/

http://blog.centrumgloska.pl/2018/01/5-gier-ktore-zupelnie-niechcacy-sa-doskonalymi-cwiczeniami-logopedycznymi-wszak-ich-intencja-byla-zabawa-w-czystej-postaci/

http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/

https://www.logofigle.pl/eduzasoby/gry-logopedyczne

http://www.zamiastkserowki.edu.pl/search/label/matematyczne

http://wtornistrze.blogspot.com/2017/02/dla-nauczycieli.html

http://www.warsztatik.edu.pl/p/learning-apps.html

https://www.edukator.pl/resources/collection/?type=security

http://tableciaki.blogspot.com/

https://kliktik.jimdofree.com/

https://www.sudokuweb.org/pl/

https://padlet.com/miszabenio/yxl0685c7bcp

https://sudoku.game/

http://www.yummy.pl/drukowanki/pl/zagadki

 

 

  1. Gry i zabawy językowe, ćwiczenia słuchowe

 

ZESTAW ĆWICZEŃ DO REALIZACJI W DOMU:

Ćwiczenia słuchowe:

-wyodrębnianie słów w zdaniu w różny sposób – wrzucanie piłeczek, koralików, klocków do pojemników, układanie na podłodze, stoliku, rysowanie kółeczek itp.,

– zabawa w kończenie wyrazów rozpoczętych głoską, sylabą,

– dzielenie słów na sylaby poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie, ustawianie klocków, piłeczek,

– dobieranie parami obrazków, których nazwy się rymują,

– wydzielanie głoski w nagłosie, wygłosie, podawanie innych słów, imion zaczynających się na nią,

– dzielenie słów na głoski (początkowo może być zabawa w pociąg z wagonikami – koraliki nawleczone na nitkę, klocki na stoliku),

– liczenie sylab, głosek w wyrazie,

– zgadnij co powiem? Np. l-a-l-k-a. k-o-l-e-g-a,

– różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących,

– ćwiczenia rytmiczne:

– odtwarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie, wystukiwanie przedmiotami,

-odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych – dziecko układa np. klocki w liczbie usłyszanych uderzeń z zachowaniem właściwych odstępów,

– odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych – dziecko wystukuje, klaszcze patrząc na ułożony układ przestrzenny z klocków,

– rozpoznawanie układów przestrzennych – zgadywanie, który spośród kilku układów narysowanych za pomocą kółeczek na planszy został wystukany,

– sztafeta sylabowa (głoskowa) – tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową (głoską) poprzedniego wyrazu,

– czas trwania sygnału (długo-krótko) – dziecko układa długi, krótki klocek, kredkę, tasiemkę itp. w zależności od usłyszanego dźwięku wygrywanego, muzyki z cd, dźwięk budzika, dorysowuje np. łodygi do kwiatów

– ilość nadawanych sygnałów– dziecko liczy (może przy tym układać różne przedmioty) liczbę uderzeń w bębenek,  w dłonie itp.,

– natężenie dźwięku(głośno-cicho) – ustalenie który przedmiot, obrazek  (np. biała, czarna kartka papieru, etykiety z nazwami) będzie oznaczał cichy dźwięk, który głośny, dziecko ma za zadanie ułożyć obrazki, przedmioty według usłyszanych dźwięków np. 1x głośno 2x cicho 1 x głośno itp.,

– tempo nadawanego sygnału – dziecko rysuje drogę samochodu; długą linię jeśli tempo było szybkie, krótkie przy wolnym (na podstawie wygrywania dźwięków, muzyki z cd), maszeruje wg słyszanego tempa: szybko-wolno, rysuje kropki blisko siebie, w dużej odległości w zależności od tempa słyszanej wymowy sylab,

– częstotliwość dźwięku – wysoko-nisko

–  dziecko na podstawie słyszanej wymowy głoski ustawia np. autka na wysokiej lub niskiej półce, rysuje linię ciągłą do góry lub w dół,                                                                                                                                – na podstawie słyszanych uderzeń w różne przedmioty wydające wysokie, niskie dźwięki (np. szklanka pusta, szklanka napełniona – uderzenia łyżeczką) pokazuje gestem rąk – w górze  lub wskazując dywan,

Ponadto:

http://www.poradnia-top.pl/p/Gry_i_zabawy

http://kodowanienadywanie.blogspot.com/2020/03/zadania-bez-nudyczyli-propozycje.html

http://spskrzeszew.wieliszew.pl/pliki/szkola_podstawowa/logopedia/cwiczenia%20sluchowe.pdf

https://www.logopasja.pl/cwiczenia-sluchu-fonemowegohttps://harmonia.edu.pl/pl/i/EDUKACJA-W-DOMU/257?preview=true-teoria-i-praktyka/

https://bonito.pl/k-1049718-wszystko-slysze-cwiczenia-usprawniajace-percepcje-sluchowa

 

 

 

Księgarnie wysyłkowe:

https://www.eduksiegarnia.pl/   – duża oferta materiałów edukacyjnych

https://arson.pl/ – pomoce dydaktyczne i logopedyczne

https://wir-sklep.pl/ – wydawnictwo

https://www.komlogo.pl/ – pomoce logopedyczne, pedagogiczne, psychologiczne