Adaptacja dla dzieci w r.szk. 2020/2021

Szanowni Rodzice,

Zaplanowaliśmy dni adaptacyjne, które odbędą się, jeśli sytuacja epidemiologiczna będzie na to pozwalać. Spotykamy się w ogrodzie przedszkolnym, planujemy również zapoznanie  się z salą i niektórymi pomieszczeniami naszego przedszkola.

Terminy  spotkań :

27  sierpnia (czwartek)  o godz. 16:00 – 17:00

28  sierpnia (piątek)  o godz.  10:00 – 11:00.

 

NA TERENIE PRZEDSZKOLA OSOBY DOROSŁE OBOWIĄZUJE NAKAZ ZAKRYWANIA UST I NOSA ORAZ DEZYNFEKCJA RĄK.

W SPOTKANIACH ADAPTACYJNYCH MOŻE UCZESTNICZYĆ TYLKO JEDEN OPIEKUN DO JEDNEGO DZIECKA.

NA TEREN PRZEDSZKOLA NIE WOLNO WNOSIĆ ŻADNYCH ZBĘDNYCH RZECZY (ZABAWEK PLUSZOWYCH, JEDZENIA)                                      WÓZKI, HULAJNOGI, NALEŻY  ZOSTAWIĆ PRZED PRZEDSZKOLEM.

 

Sprawdzone rozwiązania i rady:

 

  1. Co może zrobić rodzic, by ułatwić dziecku przekroczenie progu przedszkolnego?
  • Wytwarzać u dziecka pozytywne nastawienie do przedszkola -„oswajajmy” z przedszkolem poprzez czytanie książeczek o nim, słuchanie piosenek
  • Stopniowo dostosowywać rytm dnia dziecka do tego, jaki panuje
    w przedszkolu (np. zbliżone pory posiłków, przesunięcie drzemki na godzinę odpowiadającą porze leżakowania)
  • Kształtować u dziecka umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi (poprzez zachętę do prowadzenia rozmów, dzielenie się przeżyciami)
  • Włączyć dziecko w przygotowania do pójścia do przedszkola, kupując wspólnie śpiworek, kocyk, czy przytulankę, która będzie mu towarzyszyć
  • Przeprowadzić tzw. trening umiejętności społecznych, polegający na doświadczaniu przez dziecko przebywania z innymi dorosłymi
    i dziećmi, a także rozstania z rodzicami
  • Wdrażać dziecko do samoobsługi (samodzielne jedzenie łyżką, mycie rąk, załatwianie potrzeb fizjologicznych, zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby)
  • Dostarczać dziecku materiały plastyczne, z którymi zetknie się w przedszkolu
  • Stopniowo oswajać dziecko z okolicą, budynkiem przedszkolnym, placem zabaw, a także salą i personelem placówki
  • Wziąć udział w zajęciach adaptacyjnych

 

  1. Rodzicu pamiętaj, że adaptację utrudniają:
  • twoje wyrzuty sumienia
  • niepokój o dziecko
  • brak zaufania do placówki
  • podejrzliwość w stosunku do personelu
  • brak jasnych reguł
  • traktowanie dziecka przedmiotowo
  • pośpiech i zdenerwowanie
  • spóźnianie się
  • brak czasu dla dziecka
  • obrażanie się na dziecko
  • odrzucenie, czy brak zrozumienia dla jego zachowań

3.Co każdy przedszkolak mieć powinien?

Wyprawka przedszkolaka

Prosimy, aby dzieci trzyletnie przyniosły do przedszkola:

  • kapcie z antypoślizgową podeszwą  (najlepiej na rzepy)
  • ubrania luźne i wygodne, łatwe do zdjęcia (w gumkę, bez guzików)
  • komplet ubrań na zmianę (w materiałowym worku, nie w reklamówce!)
  • koc o wymiarach 160 x 200 cm lub śpiworek (cienki)
  • małą poduszkę
  • pudełko chusteczek higienicznych (100 szt.)
  • paczkę papieru toaletowego nawilżanego
  • paczkę ręczników papierowych (2 rolki)

 

Bardzo prosimy o wyraźne podpisanie wszystkich rzeczy dziecka: ubrań, obuwia, koca i poduszki i przyniesienie „wyprawki’ w czasie dni adaptacyjnych, co bardzo ułatwi organizację i spotkanie
z dziećmi w pierwszym dniu przedszkola.

Z góry dziękujemy!!!!

4.Dobre rady na pierwszy dzień:

  • opowiedz dziecku jak będzie wyglądał jego dzień i postaraj się, by tak było
  • wstańcie na tyle wcześnie, by dać dziecku szansę na spokojne zjedzenie śniadania i inne rutynowe czynności
  • powiedz dziecku, kiedy je odbierzesz np. po obiedzie, a nie „za chwilkę”
    i koniecznie dotrzymaj obietnicy, nie spóźniaj się
  • nie przeciągaj pożegnania – nic tak nie utrwala płaczu dziecka jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu
    w danej chwili zależy
  • kontroluj to co mówisz do dziecka
  • bądź świadomy, że często drugie pożegnanie jest trudniejsze
    i bardziej dramatyczne od pierwszego.

 

4.Pożegnanie z dzieckiem – jak pomóc sobie i dziecku?

 Krótkie pożegnanie

Co pomaga Co utrudnia
·         Nie poganiaj dziecka

·         Pożegnaj je jeden raz

·         Rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu

·         Szybko opuść salę

·         Kilkukrotne żegnanie dziecka

·         Długie rozmowy przed salą

·         Stanie w drzwiach
i obserwowanie dziecka

 

Rutyna

Co pomaga Co utrudnia
·         Umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i stosuj go, np. „buziak, piąteczka i idziesz do pani”

·         Rutyna pozwala dziecku powoli nabierać kontroli nad sytuacją, a rodzicowi nad czasem potrzebnym na pożegnanie

·         Chaos i pośpiech, który rodzi się, gdy rodzic nagle urywa pożegnanie z dzieckiem, spiesząc się np. do pracy

 

Pozytywne komunikaty

Co pomaga Co utrudnia
·         Uśmiech rodzica

·         Radosny i pewny głos

·         Miłe życzenia: „Dobrej zabawy!”, „Miłego dnia!”, „Baw się dobrze!”- dzięki temu dziecko wie, że przedszkole to miejsce, gdzie miło spędzi czas i można tam się bawić

·         Słowa współczucia: „Przykro mi, ale muszę iść”- to sugeruje, że dziecko znajduje się w przedszkolu za karę

·         Przeprosiny: „Przepraszam, ale musisz tu zostać”- to sugeruje, że przedszkole jest czymś nieprzyjemnym

·         Pocieszanie: „Nie bój się”- to sugeruje, że jednak jest się czego bać

·         Współczucie, żal i strach w głosie rodzica– strach rodzica to gwarancja strachu u dziecka

 

 

Mówienie prawdy

Co pomaga Co utrudnia
·         Szczerość ze strony rodzica

·         Dotrzymywanie obietnic, np. Przyjdę zaraz po twoim obiadku”, „Dzisiaj po przedszkolu pójdziemy razem na plac zabaw” itp.

·         Kłamstwa: „Mama wróci po coś do auta i za chwilę po ciebie przyjdzie”- dziecko czuje się nie tylko smutne, ale i oszukane, co sprawia, że boi się bardziej

·         Ucieczka rodzica: wychodzenie z sali bez pożegnania, gdy dziecko odwróciło swoją uwagę przy zabawie- dziecko szybko zorientuje się, że mamy nie ma i będzie czuło się zdezorientowane, a to potęguje strach i niepokój

·         Nie dotrzymywanie umów zawartych z dzieckiem: „Po przedszkolu odbierze cię mama”, „Będę zaraz po leżakowaniu”

 

Cierpliwość i wrażliwość

Co pomaga Co utrudnia
·         Dużo czasu spędzanego z dzieckiem

·         Spokój rodzica, czułość i ciepłe słowa

·         Poganianie dziecka

·         Straszenie: „Jak nie wejdziesz do sali, zabieram twego misia do domu”

 

Wejście do sali o własnych nogach

Co pomaga Co utrudnia
·         Dziecko przyprowadzone na własnych nogach ·         Dziecko na rękach rodzica, które trzeba zrywać z rąk mamy lub taty

 

Zaufanie

Wiemy, że powierzają nam Państwo swój najcenniejszy skarb.

Będziemy się o niego troszczyć!

 

 

Dyrektor i Kadra  pedagogiczna