Porady Logopedy

W JAKI SPOSÓB MOŻEMY POMÓC DZIECKU W PRAWIDŁOWYM ROZWOJU MOWY I JAK MOŻEMY USTRZEC MAŁE DZIECKO PRZED WADAMI WYMOWY?

W ostatnich latach obserwuje się wśród dzieci coraz więcej wad wymowy. Mogą mieć one podłoże fizjologiczne, psychologiczne, związane ze skomplikowanym porodem lub ciężkimi chorobami we wczesnym okresie dziecięcym. Na te wymienione powyżej nie mamy większego wpływu, ale są także czynniki zewnętrzne, na które Państwo, jako rodzice macie wpływ, a wczesne wykluczanie ich z życia dziecka, może ustrzec je przed problemami z rozwojem mowy.

 

SMOCZEK – nic tak nie uspokoi i nie wyciszy przed snem, jak najlepszy przyjaciel – Smoczek. Nic w tym dziwnego, gdyż odruch ssania jest najlepszą metoda na uspokojenie. Już w łonie matki dziecko ssie kciuk. Rozstania ze smokiem bywają ciężkim i bolesnym przeżyciem dla niektórych dzieci. Jednak im dłuższa z nim „przyjaźń”, tym dłuższe i cięższe pożegnanie. Zbyt długie ssanie smoka powoduje wady zgryzu, niedostateczne rozwinięcie mięśni żuchwy, problemy z odgryzaniem i gryzieniem, zwiotczenie mięśni warg. A to jest zalążkiem do długotrwałej pracy z logopedą podczas terapii seplenienia.

 

BUTELKA – z mlekiem, kaszą, zakończona smoczkiem. Wygodna, bo dziecko nawet w nocy posili się, uspokoi i nie pochlapie. Ona także robi wiele szkód z buzią naszego malucha! Zbyt długie karmienie dziecka butelką może doprowadzić do tych samych problemów, co smoczek do ssania. Dlatego im szybciej nauczymy jeść dziecko kaszę z łyżeczki i pić mleko z kubka, tym mniejsze szanse na problemy z prawidłowym rozwojem artykulacji.

 

KUBEK NIEKAPEK – wygodny, jak spadnie, nie potłucze się, nic się z niego nie wylewa, dziecko chodzi czyste, niepoplamione! Kolejna koszulka czysta! Świetny wynalazek.

Niestety!!! Picie z niego powoduje nieprawidłowe funkcje języka, nieprawidłowy sposób połykania i oddychania. Jeśli nie chcesz, by Twoje dziecko miało wady wymowy, ucz je pić ze zwykłego kubka. Na początku pomocna jest łyżeczka. Koszulkę można szybko wyprać. Terapia wad wymowy jest długa i żmudna!!!

 

OWOCE, OBIADKI I DESERY W SŁOICZKACH – z ekologicznych upraw, przygotowane w sterylnych warunkach, w różnych konfiguracjach smakowych, nic tylko na łyżkę i gotowe. Pełnowartościowe danie hop do brzuszka. No właśnie! Hop do brzuszka, a gdzie gryzienie, przesuwanie pokarmu w stronę gardła, czyli czynności angażujące zęby, żuchwę, język. Dziecko mające 16 ząbków jest już w stanie zjeść ugotowanego ziemniaka, pokrojone mięso i warzywa. Dlatego im wcześniej wprowadzimy takie dania do menu malucha, tym lepiej. Na początku wszystko można delikatnie rozdrobnić widelcem, stopniowo przechodząc do pokarmu stałego.

 

POKROJONE W KOSTECZKĘ KANAPKI (pozbawione skórki)wyglądają pięknie, z łatwością mieszczą się w małej buźce, ale podając dziecku takie kanapki pozbawiamy je nauki odgryzania i dokładnego gryzienia. To może prowadzić do wad zgryzu, niedostatecznego rozwinięcia mięśni żuchwy, problemów z odgryzaniem i gryzieniem.

 

WROGOWIE PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY:

– smoczek,

– butelka ze smokiem,

– kubek „niekapek”

– zmiksowane posiłki w słoikach,

– pokrojone w kostkę kanapki,

– rozdrobnione owoce.

 

PRZYJACIELE PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU MOWY:

– kubek,

– szklanka,

– łyżeczka,

– skórki od chleba,

– twarde owoce i warzywa podane w całości do chrupania