Umiejętności 5-latka

Umiejętności 5 – latka

1. Samodzielność

  • samodzielnie ubiera się i rozbiera
  • przygotowuje i sprząta miejsce pracy
  • organizuje sobie zabawę
  • samodzielnie wykonuje zadania
  • doprowadza rozpoczęte zadania, prace plastyczne i gry do końca

2. Funkcjonowanie w grupie

  • chętnie bawi się z innymi dziećmi
  • nawiązuje pozytywne kontakty z dorosłym
  • przestrzega wszystkich zasad i umów
  • łatwo odnajduje się w nowych sytuacjach

3. Sprawność ruchowa

  • łapie piłkę i rzuca nią do celu
  • umie chodzić po równoważni i stać na jednej nodze
  • umie przeskakiwać z nogi na nogę, prawidłowo chodzić po schodach (krokiem naprzemiennym)
  • umie ustawić się w rzędzie, w parach

4. Sprawność manualna (grafomotoryczna)

  • wykonuje rysunki bogate w szczegóły (np. postać człowieka z narysowanymi włosami, ubraniami, guzikami, biżuterią itd.)
  • rysuje po śladzie rysunki i wzory literopodobne (zgodnie z podanym kierunkiem)
  • mieści się podczas kolorowania rysunku w konturach (nie „wyjeżdża” za linię)
  • umie wycinać wzdłuż linii prostej
  • prawidłowo trzyma ołówek, nożyczki, sztućce

5. Mowa

  • poprawnie wymawia głoski
  • posługuje się bogatym słownictwem (buduje zdania złożone)
  • buduje wypowiedzi poprawne pod względem gramatycznym i składniowym

6. Percepcja wzrokowa

  • dokładnie przerysowuje kształty i wzory (np. koło, kwadrat podzielony na ćwiartki, wzory literopodobne)
  • wyszukuje wszystkie różnice i podobieństwa na obrazkach
  • składa pocięty na 6 elementów obrazek (bez wzoru)

7. Percepcja słuchowa

  • Odtwarza prosty rytm (potrafi wyklaskać rytm)
  • Wyróżnia głoski w nagłosie (na początku wyrazu)
  • Wyróżnia głoski w wygłosie (na końcu wyrazu)
  • Dokonuje analizy sylabowej słów 2, 3-sylabowych (np. ku – ra, re – ni – fer)
  • Dokonuje analizy głoskowej słów 3, 4-głoskowych (np. r – a – k,  t – o – r – t )
  • Dokonuje syntezy sylabowej słów 2, 3-sylabowych
  • Dokonuje syntezy głoskowej słów 3, 4-głoskowych

8. Pamięć i uwaga

  • Recytuje krótkie teksty, odtwarzając wiernie ich treść
  • Poprawnie wykonuje zadania na podstawie wysłuchanego tekstu literackiego lub instrukcji
    (np. wskazuje, koloruje)
  • Odtwarza z pamięci elementy obrazka, położenie obrazka, układy przestrzenne
  • Łączy przyczynę ze skutkiem (np. łączy obrazek młotka i spuchniętego palca oraz piłki
    i wybitego okna, a także potrafi uzasadnić, co się zdarzyło)
  • Odczytuje informacje przekazane za pomocą symboli (np. proste znaki drogowe, oznaczenia toalet)
  • Rozwiązuje zadania logiczne (np. zagadki, rebusy, łamigłówki)

9. Rozumowanie matematyczne

  • Rozróżnia lewą i prawą stronę
  • Ustala położenie obiektów w przestrzeni stosując określenia: „nad”, „pod”, „na”, „przed”, „za”
  • Porównuje liczebność zbiorów stosując określenia: ,,więcej”, ,,mniej”, ,,tyle samo”
  • Porządkuje obiekty wg podanego kryterium (np. od najmniejszego do największego)
  • Poprawnie liczy obiekty na materiale konkretnym (np. klocki, kasztany)
  • Ustala poprawny wynik dodawania i odejmowania, posługując się materiałem konkretnym
  • Stosuje liczebniki porządkowe
  • Rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
  • Klasyfikuje obiekty wg przynajmniej dwóch cech (wielkość, kolor, kształt, przeznaczenie)
  • Układa rytmy, kontynuując podany wzór (np. koło, kwadrat, trójkąt, koło, kwadrat, trójkąt…)

10. Wiedza ogólna

  • Przedstawia się imieniem i nazwiskiem
  • Określa, ile ma lat
  • Podaje swój adres zamieszkania
  • Podaje nazwę miasta i kraju, w którym mieszka
  • Wymienia w prawidłowej kolejności pory roku
  • Wymienia w prawidłowej kolejności dni tygodnia